Saloteam Oy toiminut 20 vuotta

Kunnossapidosta kansainväliseksi kasvuyritykseksi

Kun elektroniikka-alan suuret yritykset 1990-luvun alussa ryhtyivät hakemaan alihankkijoita kunnossapitoon, oli luonteva ajankohta perustaa oma yritys. Saloteam Oy:n perustajat olivat jo 1970-luvun lopulta lähtien toimineet elektroniikkateollisuuden parissa ja perehtyneet erityisesti kokoonpanoon.

Yrityksen ensimmäiset kymmenen vuotta olivat maltillista kasvua, mutta viimeiset kymmenen vuotta ovat olleet hallittua, vahvaa laajenemista. Kasvu on näkynyt myös henkilökunnan määrässä: Saloteam työllistää nykyisin jo yli 30 henkeä.

Perheyrityksenä vuonna 1991 aloittaneen Saloteam Oy:n pääomistaja, toimitusjohtaja Hannu Heinonen on johtanut yritystä alusta alkaen. Yrittäjäksi hän siirtyi Saloralta.

– Meitä oli ensin kaksi henkeä. Teimme töitä asiakkaiden tiloissa ja konsepti oli silloin selvästi erilainen, Hannu Heinonen kertoo yrityksen alkutaipaleesta.

– Toimimme televisionvalmistajien alihankkijana ja erikoistuimme kuljetintekniikkaan sekä tuotelinjoihin ja niiden muutoksiin. Kun televisionvalmistus loppui, Salossa siirryttiin monitorivalmistukseen. Silloin meitä oli vain viitisen henkeä, mutta osaaminen oli monipuolista ja toimintaan kuului myös jonkin verran suunnittelua. Nyt meillä on jo kuusi suunnittelijaa, hän laskee.

– Monitorien valmistus lakkasi Salossa litteiden näyttöjen läpimurron myötä. Se pakotti myös meidät uudistumaan, ja siirryimme mobiiliteollisuuteen.

Harppaus kansainvälistymiseen

– Uudella vuosituhannella suunnittelumme otti harppauksen eteenpäin. Palkkasimme ensimmäinen päätoimisen suunnittelijan. Tuotekehitys oli siihen asti tehty oheistyönä. CAD-ohjelmistot ja 3D-maailma syrjäyttivät entiset suunnitteluohjelmat.

– Telekommunikaatio oli selvästi laajempi toimiala ja sitä kautta saimme kasvua. Salo-keskeinen toiminta muuttui kansainväliseksi. Teimme nyt laitevalmistusta asiakkaidemme ulkomailla sijaitseville tehtaille, Heinonen kertoo.

Kansainvälistyminen sai vuonna 2005 piristysruiskeen, kun Juha Hänninen tuli yritykseen asiakaspäälliköksi ja myöhemmin osaomistajaksi. Hänninen oli toiminut elektroniikka-teollisuudessa jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien.

– Näin yrityksessä kasvupotentiaalia kansainvälistymisen kautta. Minulla oli kontaktit valmiina, joten kynnys siirtyä kansainvälisille markkinoille oli matala, Hänninen kuvailee.

– Nykyisin pääosa tuotannosta menee vientiin. Päämarkkina-alueet Suomen lisäksi ovat Keski-Eurooppa ja Aasia. Viime aikoina myös Pohjois-Amerikan markkinat ovat kasvattaneet merkitystään. Yrityksemme osaamista viedään tällä hetkellä noin 20 maahan.

Räätälöimme tuotteet asiakkaille sopiviksi

Saloteamin tuotteet soveltuvat moninaisten elektroniikkateollisuuden tuotteiden kokoonpanoon. Yrityksen parhainta osaamista ovat tuotteet, jotka on räätälöity asiakkaiden tuotantoon sopiviksi. Laadukkaimmat tulokset syntyvät silloin, kun asiakasyhteistyö alkaa jo tuotekehityksen ensivaiheissa.

Laitteet ja kokonaisratkaisut ovat tarkoin testattuja ja tutkittuja, ja ne auttavat parantamaan lopputuotteen laatua, nopeuttamaan tuotantoprosesseja sekä vähentämään inhimillisten virheiden osuutta ja tuotantohävikkiä. Tuotantosarjat eivät ole kovin suuria, mikä edellyttää henkilökunnalta monipuolista osaamista, korkeaa ammattitaitoa ja innovatiivisuutta.

Avoin keskustelu, laatu ja innovatiivisuus ovat toiminnan perusta

– Kasvun ja kansainvälistymisen myötä moni asia on muuttunut yrityksessä, mutta avoimen keskustelun periaate on säilynyt. Arvostamme jatkossakin korkeaa laatua, innovatiivisuutta ja kestävää kehitystä. Keskeistä meille on myös huolehtia henkilöstön viihtyvyydestä ja ammattitaidosta.

– Olemme asiakkaidemme mukaan arvostettu ja luotettu kumppani. Siitä olemme todella ylpeitä, toimitusjohtaja Hannu Heinonen sanoo.